Sportsfilosofisk diskussionsforum

Rasmus Bysted Møller, Sport og etik, Sektion for idræt

Ide og behov

  • Tidligere bar argumenter i diskussioner mellem studerende præg af at være udokumenterede holdninger. Der var behov for reflekteret diskussion på baggrund af argumenter fra litteraturen.
  • Diskussionskompetencer måles til eksamen. Disse kompetencer skulle trænes samtidig med, at fokus holdes på emne og ikke eksamen.
  • Der skulle skabes aktivitet mellem lektioner.

 

 

Løsning

  • Blackboards diskussionsforum/discussion board blev valgt som værktøj, da der var lagt vægt på enkeltheden i det tekniske.
  • Underviser lavede provokerende oplæg i diskussionsforum på Blackboard. De studerende indtog forskellige roller og skulle forsvare forskellige argumenter.
  • Diskussionerne virkede som peer feedback.
  • Evalueringer viste, at de studerende var meget glade for aktiviteten.

Take home messages

  • Skriftlig diskussion kan tvinge studerende til at dokumentere og reflektere over holdninger
  • Studerende kan få peer feedback i diskussionsfora
  • Diskussionsfora skaber aktivitet mellem lektioner