Tidligere foregik refleksioner over praktikforløb i en efterfølgende praktikrapport, men der var et ønske om at gøre refleksionen samtidig og give mulighed for at påvirke igangværende praktikforløb på baggrund af refleksioner.
Man ville tilbyde de studerende bedre feedback i form af feed forward, der tilskyndede til yderligere refleksion eller opsøgning af ny viden.
Der var et ønske om at holde kontakt til studerende under praktikforløb og forhindre uhensigtsmæssige forløb.
Løsning
Blackboards dagbog/journal blev valgt som værktøj, da denne gav mulighed for at skrive personlige indlæg, strukturere indlæg og kommentere.
Studerende skrev dagbogsindlæg hver dag. Undervisere kommenterede en gang om ugen. Der var lavet aftale med de studerende om, at alt blev læst, men ikke alt blev kommenteret.
Underviser oplevede at det var muligt at påvirke praktikforløb og tilskynde refleksion frem for deskription.
Take home messages
Brug af dagbog kan styrke refleksion tidligt i et praktikforløb og have betydning for forløbet.
Dagbogskommentarer giver mulighed for feedback på tidspunkter, hvor dette normalt er svært.
Forventningsafstemning omkring feedback til studerende er vigtig ved brug af dagbog. Peer feedback kan overvejes.