Sammenhæng mellem teori og praksis på kurser med flere undervisere
Christina M. Stapelfeldt, Socialmedicin og rehabilitering, Folkesundhedsvidenskab
Ide og behov
Kurset har otte undervisere tilknyttet, og dette gav problemer med at skabe sammenhæng. De studerende oplevede gentagelser og havde svært ved at relatere de forskellige underviseres pensum til hinanden.
Underviseren oplevede, at de studerende endvidere havde svært ved at relatere hendes eget pensum, som primært er teoretisk, til den praktiske anvendelse.
Desuden var der et behov for i højere grad at motivere og aktivere de studerende.
Løsning
Underviseren valgte at bygge sin undervisning op med udgangspunkt i en kollegas caseundervisning, der lå tidligere i forløbet. Her afleverede de studerende i grupper rehabiliteringsplaner knyttet til en case. I forberedelsen til underviserens teoriundervisning afleverede de studerende out of class en beskrivelse af disse planer på Blackboard.
Underviseren lavede med udgangspunkt i de studerendes planer in class en række spørgsmål i Mentimeter, hvor de studerendes svar blev relateret til deres cases og til forelæsningen som helhed.
Desuden blev de studerendes svar diskuteret og kobles til statistik for området, således at de studerende kunne relatere specifikke cases til et generelt statistisk overblik.
Take home messages
Det skaber sammenhæng i undervisningen, når underviseren relaterer til pensum før og efter sin egen undervisning.
Mentimeter kan bruges til at indsamle synspunkter fra studerende in class og skabe refleksion og diskussion, hvor der ikke er entydige svar.
Det kan hjælpe de studerende med at forstå et teoretisk pensum at relatere til anvendelse og specifikke cases.