Charlotte Handberg, Socialmedicin og Rehabilitering, Folkesundhedsvidenskab
Ide og behov
Behov for synliggørelse af rød tråd fra kursets formål og læringsmål til eksamen gennem større eksamenslignende opgave.
Det var ønsket at anvende peer feedback, for at styrke den faglige refleksion gennem afgivning af feedback til medstuderende, og samtidig øge den individuelle feedback, hver studerende ville modtage.
Feedbacken skulle være kriteriebaseret, og de studerende skulle have overblik over og kunne give skriftlig feedback inden for alle kriterier.
Opgaverne og feedback skulle laves i grupper.
Opgaver og feedback skulle deles og være tilgængeligt for alle på kurset.
Løsning
Blackboards wiki blev valgt som værktøj, da der var behov for i grupper at kunne skrive direkte ind i feedbackskema og for at dele opgaver og feedback mellem alle studerende.
Underviseren oprettede en wiki-side til hver gruppe. På hver wiki-side indsatte undervisere et tomt skema til feedback.
Underviseren uploadede oplysninger til Blackboard om procedurer og grupper. Desuden blev opgaven introduceret i tilstedeværelsesundervisningen.
Hver gruppe uploadede sin opgaver til sin egen side og gav feedback til en anden gruppe på denne gruppes side.
Take home messages
De studerende kan opleve, at det skærper deres refleksion og argumentation at skulle give feedback til andre.
En wiki kan bruges som peer feedback-værktøj, hvis der er behov for gruppeopgaver, samt til deling af opgaver og feedback.
Det er vigtigt at give de studerende retningslinjer for, hvordan de skal give hinanden feedback, samt planlægge og synliggøre feedbackforløbet.