Visualiseringskort over formidlingsværktøjer

Lad dig inspirere af CESUs produktudbud og -beskrivelser. Hvilke formidlingsværktøjer har du brug for i din undervisning?

(Se de forskellige hovedkategorier og programmerne/værktøjerne uddybet under billedet)

PODCAST

Podcast er en simpel lydfil de studerende kan downloade og afspille – uden billede. Dette format kan være nyttigt hvis man vil introducere et emne hvor visuelle illustrationer ikke er nødvendige, eller hvis man har knappe ressourcer som kendskab og tid. At producere en podcast kræver en mikrofon og eventuelt et redigeringsprogram hvis man vil klippe/redigere i lydfilen.

Muligheder og sværhedsgrader:

- App: Memoer *

- Diktafon *

- Audacity **

- Camtasia ***


OPTAGELSE AF SKÆRM

Ved hjælp af disse værktøjer kan underviseren filme både sig selv og hvad der sker på computer- eller tabletskærmen. Dette format kan for eksempel anvendes til at underviser speaker ind over en PowerPoint præsentation eller andre nyttige illustrationer. Man kan i flere programmer vælge at inkludere eller ekskludere en webcamoptagelse. Webcamoptagelsen kan for eksempel blot anvendes i starten og slutningen af videoen, så de studerende får sat et ansigt på den underviser der taler.

Muligheder og sværhedsgrader:

- Powerpoint med speak *

- Screencast O-matic *

- Zoom *

- Soapbox **

- Explain Everything **

- Camtasia ***


VIDEOPRODUKTION

Videoformatet kan være nyttig til mange forskellige formål i uddannelsen og undervisningen. Det kan for eksempel anvendes til introduktion, information, repetition, forskning, illustration osv. Videoer kan derfor let anvendes som et supplement til den planlagte undervisning – både før, under eller efter. Redigeringen kan foregå i samme program som man har optaget sin video eller i et andet program hvor videooptagelsen eksporteres til.

Før man går i gang med at producere en video, er det vigtigt at gøre sig visse overvejelser fra start. CESU tilbyder til dette formål et let og overskueligt onlinekursus i Blackboard der kan tilgås ved at klikke her (link)  

Eller tag et kig på AU EDUCATEs simple guide til videoer i undervisningen ved at klikke her (link)

Muligheder og sværhedsgrader:

- Smartphone *

  • App: Videoshop *

- Videokamera (spejlrefleks eller systemkamera) **

  • Redigere i Camtasia ***

- Assistance ***/ *****

  • CESU ***
  • EDU-IT HUB ****
  • Professionelt produktionsselskab *****

OPTAGELSE/ STREAMING AF UNDERVISNING

Det er både muligt at livestreame eller optage din forelæsning/ undervisning med henblik på senere udgivelse.

Hvis du vælger at livestreame din forelæsning, kan de studerende der ikke har mulighed for at deltage fysisk i undervisningen se med online. Optagelsen fra streamingen kan eventuelt gemmes og deles med de studerende, så videoen kan tilgås når der er behov for det. De forskellige streamingværktøjer listet herunder kan ligeledes anvendes af de studerende til online gruppearbejde.

Du kan også optage en del af eller hele din forelæsning på kamera og eventuelt med en ekstern mikrofon. Dette kan både gøres ved en reel forelæsning eller ved at underviser holder en forelæsning kun for ”kameraet”. I redigeringen kan optagelsen kombineres med billeder eller optagelser af slideshowet, der hvor det kan være vanskeligt for den studerende at orientere sig på den skærm der eventuelt optages. Kameraoptagelsen kan derefter deles med de studerende, som herefter kan se forelæsningen igen og igen og spole frem og tilbage som de vil.

 

Muligheder og sværhedsgrader:

- Videokamera (spejlrefleks eller systemkamera) **

  • Redigere i Shotcut *
  • Redigere i Camtasia **

 

- Live streaming ***   

  • Google Hangout *
  • Zoom *
  • Skype for business **
  • Adobe Connect ***
  • Cisco ***

ANIMATIONER

I stedet for blot at speake ind over et PowerPoint slideshow med tekst og billeder, kan det være nyttigt at illustrere visse modeller og begreber med animationer som bevæger sig.

Muligheder og sværhedsgrader:

- Powerpoint *

- Camtasia **

- Explain Everything **

- Blender ***

- Powtoon ***


Kontakt

Andre værktøjer: