Undervisningen er ændret, og det har kostet store ændringer teknisk, organisatorisk og i ”mind-set”. Det samme gælder nu eksamen, der står for døren. Eksamen er en situation, hvor både underviser – og især studerende - er opsat, spændt eller måske endda nervøse eller bange. Med nye former og rammer, fordi eksamen nu foregår digitalt, kan det udgøre et ekstra pres. Dels fordi det er nyt og uafprøvet, og dels fordi hverken underviser eller den studerende kan læne sig op ad det kendte og sikre koncept. Vi skal til at tænke over, hvad vi gør, og hvordan vi driver processen, samtidig med, at der afholdes en faglig eksamen!
Herunder har du derfor nogle gode råd til, hvordan du kan reflektere over og tackle den nye situation – og dermed både sikre en god proces for dig selv som underviser – men også så sikre trygge og gode rammer som muligt for den studerende, så han/hun kan levere sit fagligt bedste.
De gode råd angår hovedsageligt dig som underviser (eksaminator/censor). Dvs. din evne til at forberede og skabe gode rammer, din rolle og fremtræden samt dit mind-set, og de psykosociale og relationelle aspekter ved den nye eksamensform. De mere tekniske råd om selve processen, forhold ang. platform, it, regler finder du her.